ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

4ος Διαδικτυακός Διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ

«Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website,
γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας»

2011-2012

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Τίτλος εργασίας

«Οδοιπορικό από τη Λειψίστα   στη? Νεάπολη»

Τίτλος τμήματος/τάξης/

σχολείου/συλλόγου

Τάξη Α, τμήμα 1,Γενικού Λυκείου Νεάπολης Κοζάνης

Ηλικία μαθητών

15-16

Αριθμός μαθητών

20

Κατηγορία συμμετοχής

Ιστορία

Ονοματεπώνυμο υπεύθυνου συμμετοχής & επικοινωνίας

Μουσχούλης Ευστράτιος

e-mail υπεύθυνου

συμμετοχής & επικοινωνίας

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ)

http://lyk-neapol.koz.sch.gr/autosch/joomla15

 

Γενικά στοιχεία

 

Η περιοχή μας


Η Νεάπολη Κοζάνης βρίσκεται στην εσχατιά της ΒΔ. Μακεδονίας. Η καταγωγή των κατοίκων συνθέτει ένα πολύχρωμο μωσαϊκό ανθρώπων, προσφύγων από πολλές και διαφορετικές πατρογονικές εστίες, και γηγενών . Άλλοι ξεκίνησαν από τον Εύξεινο Πόντο, άλλοι από τα παράλια της Μικράς Ασίας και την Ανατολική Θράκη και άλλοι από τις γύρω περιοχές. Όλοι όμως έχουν ως σημείο αναφοράς την πόλη μας. Στον τόπο αυτό βρέθηκαν από το 1912 έως το 1924 και κλήθηκαν να τον ονομάσουν  ΠΑΤΡΙΔΑ.

 

Περίληψη της εργασίας μας


Στα πλαίσια του 3ωρου μαθήματος της Ερευνητικής εργασίας (project) της Α΄ Λυκείου αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με την κατασκευή και τον εμπλουτισμό με εκπαιδευτικό υλικό της Σχολικής μας Ιστοσελίδας. Στη διαδρομή της εργασίας όμως ανακαλύψαμε το διαγωνισμό «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας» και αποφασίσαμε να ασχοληθούμε διεξοδικά με την ανάδειξη της τοπικής μας Ιστορίας ,να κατασκευάσουμε μια δεύτερη ιστοσελίδα ,η οποία θα φιλοξενήσει την εργασία μας και θα λάβει μέρος στο διαγωνισμό αυτό.

Πρώτο μας μέλημα ήταν η συγκέντρωση των ιστορικών πηγών και η ψηφιοποίηση τους (αφού πήραμε την σχετική άδεια γι? αυτό). Χωριστήκαμε λοιπόν σε ομάδες εργασίας και ξεκινήσαμε ένα ταξίδι στο χωροχρόνο από την Αρχαιότητα μέχρι και την Μεταπολεμική περίοδο. Η εργασία μας φιλοδοξεί να παρουσιάσει βασικούς σταθμούς της Ιστορίας του τόπου μας.

Σκοπός μας είναι να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων σχετικά με την τοπική μας Ιστορία, η οποία δεν υπήρχε ως τώρα. Ευελπιστούμε ότι θα εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα άρθρα και ότι θα γίνει κτήμα των μαθητών του σχολείου μας (και όχι μόνο)η ιδιαίτερη ιστορική διαδρομή της περιοχής, η οποία ήταν άγνωστη και παραμελημένη. Προκειμένου να εκπονηθεί η εργασία ζητήθηκε βοήθεια από τους γηραιούς κατοίκους της περιοχής, από τους υπεύθυνους των Λαογραφικών μουσείων και Συλλογών ,από το Δήμο Νεάπολης και από τον Πρόεδρο του Μορφωτικού-Πολιτιστικού Συλλόγου Νεαπολιτών Βοϊου , ο οποίος δώρισε στη σχολική μας βιβλιοθήκη μια πλήρη σειρά από 74 τεύχη (μέχρι τώρα)του περιοδικού Νεαπολίτικα Δυτ. Μακεδονίας. Αυτά αποτελέσαν την κύρια βάση των πηγών μας.


Προβλήματα στην πορεία της εργασίας ?ας

 

Στην υλοποίηση της εργασίας μας το σημαντικότερο πρόβλημα ήταν ο μεγάλος όγκος των πληροφοριών που έπρεπε να ψηφιοποιηθεί. και σε συνάρτηση με την έλλειψη ποιοτικών συσκευών (scanner),την αργή ταχύτητα του σχολικού δικτύου και την παλαιότητα των υπολογιστών του σχολικού εργαστηρίου, έκαναν πολύ πιο χρονοβόρα την εργασία.

Επίσης οι εκπαιδευτικές επισκέψεις που είχαμε προγραμματίσει με το τμήμα στα Λαογραφικά μουσεία και στη Μονή Μεταμόρφωσης στο Δρυόβουνο, δεν έγιναν λόγω τεράστιας γραφειοκρατίας για τις μετακινήσεις των παιδιών εντός σχολικού ωραρίου. Έτσι έγιναν μόνο από τον καθηγητή και τον υπεύθυνο της εργασίας εκτός σχολικού ωραρίου.

Δεν προλάβαμε να συλλέξουμε αρκετό φωτογραφικό υλικό για τη δημιουργία φωτογραφικού αρχείου όπως είχαμε σχεδιάσει. Δεν προλάβαμε επίσης να κάνουμε αφιερώματα στα δεκάδες χωριά που πλαισιώνουν την περιοχή της Νεάπολης. Έχουμε αποφασίσει όμως να ασχοληθούμε οπωσδήποτε με αυτά σε μια άλλη εργασία στο μέλλον.

 

Κύρια περιγραφή της εργασίας ?ας ? βασικά στοιχεία της

 

Πώς οι δραστηριότητές ?ας και η έρευνά ?ας ?ε αυτήν την εργασία για το διαδικτυακό εκπαιδευτικό διαγωνισμό «Μοιραστείτε & κερδίστε» συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος

 

Η ιστοσελίδα υλοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθή?ατος «Ερευνητικές Εργασίες (project)» το οποίο διδάχθηκε 3 ώρες εβδομαδιαίως από το Φεβρουάριο μέχρι το τέλος του τετραμήνου. Το θέμα του μαθήματος είναι επιλογής και διδάσκεται για πρώτη φορά φέτος.

Το μάθημα αυτό είναι η ευκαιρία για την έκφραση της μαθητικής δημιουργικότητας, συνεργασίας, άμιλλας και βιωματικής μάθησης και δίνει την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές με νέα αντικείμενα να αυτενεργήσουν πέρα από την διδακτέα ύλη. Οι ίδιες οι εργασίες και προπάντων η παρουσίασή τους είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την ποιοτική και ελεγχόμενη εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Επίσης η ερευνητική εργασία ως μάθημα προσφέρεται για τη δημιουργική ενασχόληση των μαθητών με τον διαδικτυακό διαγωνισμό εντός σχολικού ωραρίου.

Οι γνώσεις που αποκτήσαμε στην Τοπική Ιστορία και Λαογραφία ήταν πάρα πολλές. Επιπλέον η συμμετοχή στον διαγωνισμό κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών που στην προσπάθειά τους να φτιάξουν όσο καλύτερη μπορούν την ιστοσελίδα, εξοικειώθηκαν με τη χρήση ψηφιακών συσκευών και διαδικτυακών εφαρμογών. Είδαν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους στο διαδίκτυο και αισθάνθηκαν περήφανοι. Επίσης μεγάλη παιδαγωγική και ψυχολογική ωφελιμότητα είχε η παρουσίαση των εργασιών στη σχολική αλλά και στην τοπική κοινότητα.

Την ίδια θετική επίδραση είχε και σε εμάς τους εκπαιδευτικούς, που δεν είμαστε ειδικότητας Πληροφορικής. Έτσι η συμμετοχή μας σε ένα τέτοιο διαγωνισμό μας έδωσε όσα δεν θα μας έδιναν πολυάριθμα σεμινάρια πάνω στα ΤΠΕ.

Η πορεία της εργασίας μας είχε ως εξής:

  • ?  Συλλογή πηγών ( 74 τεύχη του περιοδικού Νεαπολίτικα, 2 βιβλία και 12 τεύχη της δημοτικής εφημερίδας )
  • ?  ψηφιοποίησή τους (σε μορφή pdf ) και δημοσίευση των άρθρων στην ιστοσελίδα www.issuu.com σε μορφή flipbook.
  • ?  Καταχώριση των άρθρων (περίπου 250) σε βάση δεδομένων στο sch.gr έτσι ώστε να είναι εύκολη η αναζήτηση, ενός άρθρου σύμφωνα με τον τίτλο, το συγγραφέα, το θέμα ή την πηγή του (τεύχος, περιοδικού, βιβλίο).
  • ?  Επιλογή (περίπου 150) επιμέρους άρθρων για πλήρη ψηφιοποίησή τους με SCANNER και OCR. Διόρθωση των άρθρων και ταξινόμησή τους με βάση το θέμα.
  • ?  Επίσης επιλογή και επεξεργασία γραφικών, φωτογραφιών, βίντεο, συνεντεύξεων αλλά και συλλογή ιστορικού υλικού για την ευρύτερη περιοχή από το διαδίκτυο.(Για παράδειγμα το φόντο της ιστοσελίδας είναι από ένα έγγραφο του 1924, καθώς και από παλιές φωτογραφίες που συλλέξαμε.)
  • ?  Μορφοποίηση, λειτουργικότητα, δημιουργία μενού και χρηστικότητας της σελίδας
  • ?  Μεγάλη έμφαση δόθηκε στην παρουσίαση της εργασίας στη σχολική αλλά και στην τοπική κοινότητα.
  • ?  Η κάθε ομάδα ασχολήθηκε με συγκεκριμένη ιστορική περίοδο και παρουσίασε συναφείς ατομικές εργασίες.
  • ?  Οι επιμέρους εργασίες των μαθητών έγιναν σε powerPoint και προσπαθήσαμε να είναι κατανοητές, ελκυστικές , σύντομες και να μην κουράζουν.
  • ?  Όλες οι εργασίες βρίσκονται στο μενού «εργασίες μαθητών». Επίσης ανεβάσαμε τις εργασίες και σε μορφή flipbook για όσους δεν έχουν powerPoint 2007.

Τι καινούργιο μάθαμε ? ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε.

Με την εργασίας μας πρώτα απ? όλους εμείς οι εκπαιδευτικοί συνειδητοποιήσαμε εμπράκτως ότι γνωρίζουμε πάρα πολύ λίγα όσον αφορά τις δυνατότητες των πολυμεσικών εφαρμογών, της διαχείρισης και των δυνατοτήτων μιας ιστοσελίδας καθώς και την τεράστια συμβολή της στην διδακτική διαδικασία. Μόνο μέσα από την ενεργή συμμετοχή μας σε τέτοιους διαγωνισμούς αποκομίζουμε τα μέγιστα οφέλη παιδαγωγικά και γνωστικά.

Η τεχνική του flipbook, η δημιουργία βάσης δεδομένων, και η θεματική ταξινόμηση των άρθρων ήταν πράγματα που κάναμε για πρώτη φορά και μας δίδαξαν πολλά. Βέβαια το γνωστικό επίπεδο των μαθητών στις ΤΠΕ ήταν κατώτερο του αναμενομένου, πράγμα που κάνει ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη ενασχόλησής τους με τέτοιες δραστηριότητες.

 

Τι εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησι?οποιήσα?ε.

 

Για την εργασία μας χρησιμοποιήσαμε το λογισμικό CMS Joomla .Οι μαθητές κατανόησαν πως μπορεί να δημιουργηθεί ?ία ιστοσελίδα , σχεδίασαν με το Artisteer 3την δομή-μορφή (template) της και συνέβαλαν στην εμφάνισή της.

Αρχειακό υλικό σε έντυπη μορφή ψηφιοποιήθηκε ?ε τη χρήση scanner και κατάλληλου λογισμικού OCR (ABBY FineReader) , και στη συνέχεια ?ε επεξεργαστή κειμένου (Microsoft Word) τροποποιήθηκε-μορφοποιήθηκε και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα ?ας. Επίσης φιλοξενήθηκε στη ιστοσελίδα της ISSUU για την δημιουργία των flipbook.

Επίσης χρησιμοποιήθηκαν φλασάκια usb για την μεταφορά αρχείων, καθώς και η χρήση του email (δημιουργία λογαριασμών στο gmail.)

Με τη χρήση ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής, πάρθηκαν φωτογραφίες από τις εκπαιδευτικές επισκέψεις ?ας, οι οποίες μαζί ?ε φωτογραφίες και γραφικά από το διαδίκτυο καθώς και από χορηγίες ιδιωτών επεξεργάστηκαν ?ε πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας (office picture Manager).

Οι παρουσιάσεις των εργασιών έγιναν με το PowerPoint2007.

Έγινε πολύ συχνή χρήση προγραμμάτων πλοήγησης ιστοσελίδων (κυρίως Mozilla Firefox),καθώς και αναζήτηση στις σελίδες του YOUTUBE.

Η επεξεργασία των βίντεο έγινε με το Pinnacle Studio 14 και το movie maker.

Για το ανέβασμα του υλικού (φωτογραφιών, αρχείων) χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό Filezilla.

Με ποιους τρόπους γίναμε (?ε την εργασία ?ας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από το διαδίκτυο.

 

Όταν άρχισε η εργασία μας ανακαλύψαμε ότι σχεδόν δεν υπήρχε η πόλη μας στο διαδίκτυο. Το ψηφιακό υλικό για τη Νεάπολη πέρα από κάποιες φωτογραφίες και μερικές γενικές ιστορικές αναφορές ήταν ανύπαρκτο. Καταφέραμε να ψηφιοποιήσουμε αρκετό αρχειακό υλικό και ελπίζουμε ότι η ιστοσελίδα μας θα εμπλουτίζεται συνέχεια με καινούργιες εργασίες και άρθρα.

 

Αντίκτυπος της εργασίας ?ας στην τοπική ?ας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά συνοικία).

 

Η διαδικασία δημιουργίας της ιστοσελίδας ενέπλεξε ?έλη της εκπαιδευτικής και τοπικής κοινωνίας. Η επαφή των παιδιών ειδικά ?ε ηλικιωμένους υπήρξε για τους τελευταίους ένα ερέθισμα να ανασύρουν τις αναμνήσεις τους. Η συζήτηση, παρουσίαση του αρχειακού υλικού στη σχολική κοινότητα ?μαθητές και εκπαιδευτικούς -αλλά και στην τοπική κοινότητα έδωσε την ευκαιρία μιας βαθύτερης γνωριμίας ?ε την περιοχή μας , την καταγωγή και τις παραδόσεις μας. Ήδη οι αντιδράσεις από τους καθηγητές και τους μαθητές μας (Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου) ήταν θετικότατες αφού πλέον το ψηφιακό υλικό θα χρησιμοποιηθεί ως βάση δεδομένων για την εκπόνηση πολλαπλάσιων μαθητικών εργασιών.

 

Πώς πήραν μέρος άλλα ?έλη της κοινότητάς ?ας στην εργασία ?ας βοηθώντας εθελοντικά.

 

Η διεύθυνση του σχολείου και τα υπόλοιπα ?έλη της εκπαιδευτικής κοινότητας στήριξαν ιδιαίτερα την προσπάθεια ?ας. Φυσικά η βοήθεια δεν περιορίστηκε ?όνο στα όρια του σχολείου και υπήρξε συμπαράσταση των γονιών-συγγενών-φίλων των συμμετεχόντων μαθητών στη παροχή πληροφοριών μέσα από συζητήσεις αλλά και ?ε παροχή πληροφοριακού υλικού.

 

Ανακαλύψεις ? απρόοπτα ? εκπλήξεις

 

Οι μαθητές αποκόμισαν πολύ ευχάριστες εντυπώσεις από την όλη διαδικασία. Προβληματίστηκαν, κουράστηκαν, αγχώθηκαν αλλά το τελικό αποτέλεσμα μας άφησε όλους ικανοποιημένους.

Ευχάριστη έκπληξη, η έντονη δραστηριοποίηση και συμμετοχή στην εργασία μαθητών που δεν έδειχναν μέχρι τώρα ιδιαίτερη προθυμία στην εκτέλεση εργασιών με ιστορικά θέματα. Πολλαπλάσια ήταν τα οφέλη που αποκόμισαν σχετικά με τις γνώσεις τους στην τοπική ιστορία. Εντύπωση μου προκάλεσε προσωπικά στην αρχή το ότι μερικοί δεν γνώριζαν ούτε την καταγωγή τους. Στην παρουσίαση της εργασίας έμειναν έκπληκτοι μαθητές ,γονείς αλλά και καθηγητές από τον πλούτο της τοπικής ιστορίας η οποία δεν έχει αποτελέσει μέχρι τώρα κύριο αντικείμενο διδασκαλίας. Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν για μας η συνάντηση με απογόνους των Βαλαάδων ( μουσουλμάνων κατοίκων της περιοχής μέχρι το 1922). Η επίσκεψή τους στις πατρογονικές τους εστίες συνέπεσε με την εκπόνηση της εργασίας μας. Η επαφή μαζί τους και η ανταλλαγή απόψεων ζωντάνεψε την ιστορία μπροστά μας.